tisdag 2 februari 2010

Funderingar

3-åringen kan inte sova för han funderar över döden.

- Mamma, alltså, varför är morfar död?
Jag förklarar igen att han fick en sjukdom som heter Stroke och att hjärtat slutade att slå.
- En Strike?
Nej, en Stroke.
- Ja,ha.
- jag gillar inte morfar för att han är död, när ska han sluta att vara död?
Förklarar för honom att vi kommer aldrig att träffa morfar igen.
- Har storebror skjutit morfar?
Nej, storebror har inte skjutit morfar. Han dog av sjukdomen.
- är han på sjukhuset nu då och får mat i slangen genom näsan?
Nej, det var innan han dog.
- han kunde inte svälja så bra.
Det stämmer och han hade lite svårt att prata.
- härmar morfar.
- morfar skojade med mig på sjukhuset, han trodde jag hade Alfons på tröjan men det var ju grodjackan.
- kan jag få komma ner och sitta hos er?

3 kommentarer:

Realisten sa...

Nu fick treåringen mig att både skratta och gråta.

Peter Barlach sa...

sorgligt, roligt och fint. Och det borde heta strike.

Snokis sa...

Roligt att han trodde att T har skjutit morfar.