torsdag 27 januari 2011

Danskj*lar

Jag förstår inte danska, kommer nog aldrig att göra det heller. Maken har inga större problem med det och han pratar till och med lite grann (Det kan Pelle E intyga). Men jag fattar för det mesta ingenting, som den sommaren när vi var på billuff. Det började med att vi bodde hos en dam och åt gemensam frukost med henne och hon pratade och pratade och jag fattade inget, inget. Jag var nära att börja konversera på engelska men lät bli och det var tur för det damen hela tiden hade pratat om var att hon tyckte det var förskräckligt att svenska och danskar idag pratar engelska med varandra. Phu, klarade mig den gången. Värre blev det när jag stod utanför städskrubben på vandrarhemmet och en glad dansk kommer fram och tilltalar mig. Jag antog att det hela handlade om städredskapen och försökte mig på att visa både sopskyffel och skurtrasa. Efter att dansken gjort ett fjärde försök med samma mening hör jag maken ropa inifrån vårat rum - hon säger att det ska bli vackert väder idag. Oh, vad vi skrattade!

3 kommentarer:

Snokis sa...

Jag förstår inte heller danska.

Snokis sa...

Håll ut i ett par veckor till så har det gått en månad sen du uppdaterade.

Snokis sa...

Grattis, snart har du tvåmånadersjubileum.